لاغری

همه آن چیزی که باید درباره رژیم سیب زمینی بدانید

برای آن هایی که با چاقی دست و پنجه نرم کرده اند، صحبت از روش های سریع لاغری می تواند جذاب باشد. کافیست یک تبلیغ جذاب در تلویزیون یا اینترنت درباره لاغری ببینید تا متوجه شوید چقدر برای رسیدن به تناسب اندام انگیزه دارید. در میان همه روش هایی که برای لاغری وجود دارد برخی ها موافق رژیم های لاغری هستند. تا به حال اسم رژیم سیب زمینی را شنیده اید؟ اگر پاسخ تان به این سوال منفی است در این مقاله کنار ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

رژیم سیب زمینی یکی از رژیم های غذایی کوتاه مدت است که وعده لاغری سریع را به افراد می دهد.  اگرچه این رژیم نیز انواع مختلفی دارد اما نسخه اصلی آن ادعا می کند با خوردن سیب زمینی ساده می توانید در طول روز 0.45 کیلوگرم وزن کم کنید. همه ما خیلی خوب می دانیم که سیب زمینی منبع عالی از مواد مغذی است اما برخی ها از دیدن رژیم های حاوی سیب زمینی که لاغرکننده هم هستند تعجب می کنند.

قوانین رژیم سیب زمینی که باید با آن ها آشنا شوید:

رژیم سیب زمینی

قبل از اینکه بخواهیم مزایا و معایب این روش را با هم مرور کنیم باید قوانینی که بر آن حاکم است را بشناسیم و خوب با شرایط آن آشنا شویم.

این رژیم غذایی هفت قانون اصلی دارد که باید رعایت شود در غیر اینصورت ارزشی برایتان نخواهد داشت:

  • قانون اول: فقط سیب زمینی ساده پخته شده را می توانید برای سه الی پنج روز اول بخورید.
  • قانون دوم: به عنوان یک قانون کلی حق دارید در یک روز 0.9 الی 2.3 کیلوگرم سیب زمینی بخورید.
  • قانون سوم: نمی توانید غذای دیگری بخورید. به عنوان مثال حق ندارید روی سیب زمینی تان سس، کره یا پنیر بریزید.
  • قانون چهارم: اگر بدون نمک نمی توانید سیب زمینی بخورید آن را در رژیم تان بگنجانید اما اگر تحمل سیب زمینی بدون نمک برایتان ممکن بود بهتر است آن را از فهرست تان خط بزنید.
  • قانون ششم: هر وقت تشنه تان شد می توانید آب، چای ساده و بدون قند یا قهوه سیاه بنوشید.
  • قانون ششم: تمرینات ورزشی سنگین به هیچ عنوان توصیه نمی شود. سعی کنید در برنامه تان به ورزش های سبک و پیاده روی ساده بسنده کنید.
  • قانون هفتم: اگر داروی خاصی مصرف می کنید آن ها را طبق دستور پزشک ادامه دهید اما نمی توانید مکمل های رژیمی غذایی را بدون نسخه پزشک وارد برنامه تان کنید.

 واقعاً رژیم غذایی سیب زمینی می تواند لاغرمان کند؟

خوب این سوال خیلی هاست. اگر از افرادی که روش های مختلفی را برای لاغر شدن امتحان کرده اند سوال کنید پاسخ های ضد و نقیضی هم دریافت خواهید کرد. در ضمن مطالعات زیادی بر روی رژیم سیب زمینی و مزایای آن برای لاغری انجام نشده است. با اینحال از آنجایی که این رژیم کالری زیادی وارد بدن تان نمی کند می تواند شما را در رسیدن به مقاصد لاغری یاری نماید.

تحقیقات انجام شده نشان می دهند رژیم های غذایی سفت و سخت چون باعث کاهش کالری ورودی به بدن می شوند می توانند شما را یک قدم به کاهش وزن نزدیک تر نمایند. علاوه بر این، سیب زمینی حاوی ترکیباتی است که با کاهش سرعت هضم، جلوی گرسنگی تان را می گیرد و مدت زمان بیشتری سیر نگه تان می دارد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که مطالعات مختلفی در این زمینه بر روی موش ها انجام شده است. یکی از این مطالعات نشان می دهد موش هایی که با سیب زمینی تغذیه شده بودند غذای کمتری مصرف کردند و نسبت به سایر موش ها وزن بیشتری از دست دادند. البته به خاطر داشته باشید که این مطالعات را نمی توان به انسان ها تعمیم داد.

اگرچه رژیم سیب زمینی می تواند برای کاهش وزن کوتاه مدت مفید باشد اما راه حل خوبی برای بلندمدت نخواهد بود.

سیب زمینی حاوی مواد مغذی فروانی است اما همه مواد مغذی که برای سلامت شما نیاز است را در خود ندارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند رژیم های غذایی که کم کالری هستند متابولیسم بدن را کند می کنند و حجم عضلات را کاهش می دهند.

 سایر مزایایی که می توان به رژیم غذایی سیب زمینی نسبت داد:

بله می دانم که انتقادات زیادی بر رژیم های سیب زمینی وارد است اما قبل از اینکه این رژیم را به نقد بکشیم بیایید سایر مزایایی که دنبال کردن آن می تواند برایمان به ارمغان بیاورد را بررسی کنیم:

  • سیب زمینی بسیار مغذی است: همه ما با این موضوع آشنا هستیم و خیلی خوب می دانیم که سیب زمینی منبعی عالی از ویتامین ها و مواد معدنی همچون ویتامین سی، پتاسیم، فولات و آهن است.
  • دنبال کردن این رژیم غذایی چندان دشوار نیست. اگر تصمیم گرفته اید این رژیم غذایی را امتحان کنید کار سختی در پیش ندارید. کافیست برای سه الی پنج روز فقط سیب زمینی بخورید.
  • مقرون به صرفه است: این روزها همه ما به دنبال روش های مقرون به صرفه و ارزان برای زندگی کردن هستیم. این رژیم، غذاهای زیادی در خود ندارد و می تواند از جیب تان هم محافظت کند.
  • سیب زمینی سرشار از فیبر است: مطالعات نشان می دهند رژیم های غذایی که فیبر بالایی دارند سلامت روده ها را تضمین می کنند و نقش بسیار مهمی در پیشگیری از چاقی، بیماری های قلبی و ابتلا به دیابت نوع 2 بازی می کنند.

عوارض رژیم سیب زمینی:

عوارض رژیم سیب زمینی

اگر تصمیم گرفته اید برای لاغری این رژیم غذایی را دنبال کنید باید با عوارض و معایبش هم آشنا باشید.

دست و بالتان را می بندد:

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم رژیم غذایی سیب زمینی یکی از سفت و سخت ترین رژیم های روی زمین است.  رژیم های این چنینی باعث ایجاد اختلالات غذایی می شوند و در نهایت رفتارهای غذایی ناسالمی را در شما شکل می دهند.

 خبری از پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی در این رژیم غذایی نیست:

بی شک سیب زمینی یکی از مواد غذایی عالی و سرشار از مواد مغذی فراوان است و در کنار یک رژیم متعادل می تواند مزایای زیادی برایتان به همراه داشته باشد.

با اینحال این ماده به تنهایی قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نیست. یک سیب زمینی متوسط پخته شده تنها 4 گرم پروتئین در خود دارد و چربی در آن یافت نمی شود. اگرچه این ماده ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را در خود میزبانی می کند اما کلسیم، ویتامین A و برخی از ویتامین های B در آن یافت نمی شود. درست است که این رژیم سه الی پنج روز دنبال می شود اما باز هم ممکن است دنبال کردن بلند مدت آن کمبودهای زیان آوری را بر بدن تان تحمیل کند.

ممکن است عضلات تان را هم از دست بدهید:

رژیم های غذایی همچون رژیم سیب زمینی بسیار محبوب هستند چون وعده لاغری سریع را بهتان می دهند. اما یکی از مواردی که خیلی ها به آن توجه نمی کنند از دست دادن عضله در کنار از دست دادن وزن است. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد 18 درصد کاهش وزن در افرادی که از رژیم های کم کالری استفاده کرده بودند با از دست دادن عضله همراه بود. پس اگر عضلات عزیزتان را دوست دارید سعی کنید از این رژیم غذایی دوری کنید.

 احتمال بازگشت وزن وجود دارد:

هیچ چیز بدتر از این نیست که چند روز به خودتان سختی بدهید و لاغر بشوید و در نهایت دوباره چاقی را از نزدیک تجربه کنید.

زمانی که یک رژیم کم کالری را دنبال می کنید بدن شما متابولیسم‌اش را کند می کند و کالری های کمتری می سوزاند. مطالعات نشان می دهند این کاهش سرعت متابولیسم می تواند برای سال ها در کنار شما باشد و حفظ وزن از دست رفته را سخت تر کند.

 حرف آخر:

در رژیم سیب زمینی برای سه الی پنج روز مجبورید تنها سیب زمینی بخورید و از خوردن غذاهای دیگر خودداری کنید. این رژیم ادعا می کند وزن تان را کاهش می دهد، سلامت روده هایتان را باز می گرداند و سیستم ایمنی تان را تقویت می کند. اگرچه خیلی ها به کمک این رژیم غذایی توانسته اند وزن کم کنند اما نمی توان عوارض آن را نادیده گرفت. این رژیم غذایی برای کاهش وزن همیشگی و البته سالم، انتخاب خوب و ایده آلی نیست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *